Αν πριν από τέσσερα χρόνια μιλούσαμε για τη
χειρότερη σχολική χρονιά, επειδή οι μαθητές έκαναν μάθημα χωρίς βιβλία, τότε
φέτος μπορούμε να μιλήσουμε για τη χειρότερη σχολική χρονιά από την άποψη των
ελλείψεων εκπαιδευτικών και των κενών στα σχολεία που δεν καλύπτονται.
Πιο συγκεκριμένα το 2015-2016 προβλέπεται να είναι μια τραγική χρονιά για τα ελληνικά σχολεία. Οι ελλείψεις εκπαιδευτικών θα είναι τόσο πολλές, που «θα υπάρξουν σχολεία, ιδιαίτερα σε νησιωτικές και απομακρυσμένες περιοχές, που θα κάνουν αγιασμό με το μισό διδακτικό προσωπικό», όπως έχουν αναφέρει ανώτερα στελέχη του υπουργείου Παιδείας, προσθέτοντας ότι «οι πρώτες προσλήψεις αναπληρωτών θα γίνουν τον Οκτώβριο. Και καθώς οι προσλήψεις γίνονται τμηματικά, ακόμη και τον Δεκέμβριο θα έχουμε κενά σε βασικά μαθήματα». Οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί και ευρύτερα η ελληνική κοινωνία θα πληρώσουν την αδράνεια της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας. Ενδεικτικό είναι ότι ενώ οι εκτιμήσεις μιλούν για 25.000 κενά σε όλα τα σχολεία. Ειδικότερα, ο πανικός του υπουργείου Παιδείας διαψεύδει όσους υποστηρίζουν ότι οι ελλείψεις εκπαιδευτικών είναι μόλις 19.000 (νηπιαγωγοί, δάσκαλοι και καθηγητές σε Γενική Εκπαίδευση, Ειδική Αγωγή και επιστημονικό και βοηθητικό προσωπικό). Άλλωστε, οι αριθμοί δείχνουν άλλα. Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση διορίστηκαν πέρυσι 12.061 αναπληρωτές. Οι αποχωρήσεις λόγω συνταξιοδοτήσεων είναι 1.159. Άρα, οι ελλείψεις είναι 13.220. Αντίστοιχα, στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση διορίστηκαν πέρυσι 5.444 αναπληρωτές και οι συνταξιοδοτήσεις φέτος είναι 1.527. Άρα, δημιουργούνται 6.971 ελλείψεις, στις οποίες εάν προστεθούν οι 13.220 της πρωτοβάθμιας, φθάνουμε στις 20.191. Ωστόσο, το 2014-15 δεν έγιναν διορισμοί μονίμων και άρα τα κενά από την προηγούμενη χρονιά παραμένουν. Αν προστεθούν τα νέα κενά για το 2015-16 (από ασθένειες κ.ά.), ο αριθμός των ελλείψεων θα εκτιναχθεί στις 25.000. Ωστόσο, έως τώρα έχουν εξασφαλισθεί πιστώσεις για την πρόσληψη περίπου 13.000 αναπληρωτών και στις δύο βαθμίδες.
Η ΟΛΜΕ ζήτησε από την ηγεσία του υπουργείου
Παιδείας να «καλυφθούν όλα τα κενά εκπαιδευτικών, από την αρχή της νέας
σχολικής χρονιάς, με προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών και όχι ωρομίσθιων. Για
το απαιτούμενο εκπαιδευτικό–διδακτικό προσωπικό, ασφαλές ελάχιστο κριτήριο
είναι ο αριθμός των αναπληρωτών (κάθε είδους) που απαιτήθηκε για να
λειτουργήσουν φέτος οι σχολικές μονάδες. Με βάση αυτό πρέπει να προβλεφθούν οι
απαραίτητες πιστώσεις για τη νέα σχολική χρονιά. Οι διορισμοί εκπαιδευτικών
πρέπει να είναι τουλάχιστον τόσοι όσες και οι συνταξιοδοτήσεις αυτής της
χρονιάς». Το υπουργείο Παιδείας απάντησε ότι «θα καταβληθεί κάθε δυνατή
προσπάθεια για την πρόσληψη μόνιμων εκπαιδευτικών σε όλες τις βαθμίδες της
εκπαίδευσης», χωρίς ωστόσο να δεσμεύεται για συγκεκριμένο αριθμό μόνιμων
διορισμών, καθώς κατέστησε σαφές ότι για «αιτήματα που έχουν οικονομικό κόστος
δεν μπορεί να υπάρξει άμεση δέσμευση. Τα αιτήματα θα εξετάζονται όσο οι
οικονομικές συνθήκες της χώρας το επιτρέπουν».
Στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση οι βασικές
ειδικότητες όπως φιλόλογοι, βιολόγοι, μαθηματικοί, αγγλικών, οικονομολόγοι
αναδεικνύονται σε πρωταθλητές των κενών με βάση τα στοιχεία που έδωσε στη
δημοσιότητα ο αιρετός στο ΚΥΣΔΕ κος Νεκτάριος Κορδής. Το άθροισμα των κενών
όπως διαμορφώνεται μετά τις αποσπάσεις ανέρχεται σε 3.502 εκπαιδευτικοί χωρίς
να υπολογίζονται τα πλεονάσματα. Ο αριθμός των κενών αναμένεται να αυξηθεί
περαιτέρω ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι συγκριτικά με το προηγούμενο σχολικό έτος
αυξήθηκε κατακόρυφα ο αριθμός των κενών. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι τα κενά
μετά τις αποσπάσεις το 2014 στους φιλολόγους ήταν 230 ενώ φέτος είναι 667!
Δημήτριος Χ. Λάζαρης
Διδάκτωρ
Φυσιολογίας
Βιολόγος
– Ιχθυολόγος
e-mail: dlazaris@yahoo.com