Διαβάζω τις τελευταίες ημέρες για την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού να επιβάλει πρόστιμο 31,5 εκατ. ευρώ στον πολυεθνικό κολοσσό της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, γνωστό σε όλους μας για τις μπίρες που βλέπουμε σε περίπτερα και σουπερμάρκετ: Amstel, Heineken, ΑΛΦΑ, Fischer, Buckler, κ.λπ. Η πρώτη σκέψη που έκανα ήταν "μπράβο!", επιτέλους σε μια χώρα που δεν λειτουργεί τίποτα και ειδικότερα όπως διαβάζω οι ρυθμιστικές αρχές υπολειτουργούν λόγω έλλειψης στελεχών, τουλάχιστον υπάρχει μια Επιτροπή Ανταγωνισμού που -αν και τις πήρε 15 χρόνια- εξέδωσε μια απόφαση που χτυπά τα μονοπώλια και τις πρακτικές τους.
Βέβαια, αυτή την πρώτη σκέψη ήρθε να επισκιάσει αμέσως το ρητό "όπου μαλώνουν τα βουβάλια, την πληρώνουν τα βατράχια", καθώς βλέποντας πώς λειτουργούν αυτοί οι κολοσσοί στην αγορά, πολύ φοβάμαι ότι μετά το πρόστιμο θα εντείνουν τον υπόγειο πόλεμο τους στους υπόλοιπους εγχώριους παραγωγούς, αφού βέβαια πρώτα αφήσουν μια περίοδο χάριτος για τα μάτια του κόσμου...
Ήδη βλέπω στην απάντηση που έδωσε η Αθηναϊκή Ζυθοποιία να μιλά για "ελεύθερη αγορά" και σε άλλα δημοσιεύματα να τονίζει τις δικές της επενδύσεις. Διαβάζω για επενδυτικό πλάνο ύψους 50 εκατ. ευρώ για τα επόμενα 3 έτη και αναρωτιέμαι: μια πολυεθνική θυμήθηκε τώρα να πει για τις επενδύσεις - τόσο καιρό που η αγορά ασφυκτιά λόγω των αθέμιτων πρακτικών της, τι έκανε; Τώρα θυμήθηκε, υπό το βάρος του προστίμου, να μιλήσει για τη συνεισφορά της στη χώρα;
Δεν θα ασχοληθώ άλλο με τις πρακτικές της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, θα ασχοληθεί η δικαιοσύνη με την τροπή της υπόθεσης. Απλά πρέπει κάποια στιγμή να ξυπνήσουμε και να καταλάβουμε ότι όταν απολαμβάνουμε μια κατά τα φαινόμενα ελληνική μπύρα όπως η ΑΛΦΑ, στην ουσία ενισχύουμε ένα μονοπώλιο και την ίδια ώρα καταδικάζουμε άλλες υπέροχες μπίρες να μένουν στην αφάνεια.
Πρόσφατα υπήρξε μια ανακοίνωση σταθμός για την ελληνική μικροζυθοποιία, με την ίδρυση τηςΈνωσης Μικρών Παραγωγών Ζύθου. Τέτοιες ενέργειες πρέπει να αναδεικνύονται. Η ανάταση της ελληνικής οικονομίας -αν μπορεί να γίνει- πρέπει να έχει ως βασικό της ιστό την μικρομεσαία επιχείρηση, την ελληνική παραγωγή και την νεανική επιχειρηματικότητα.
Μήπως λοιπόν πρέπει να στηρίξουμε ετικέτες που στηρίζουν πραγματικά την αγορά και βοηθούν την ανάπτυξη του ανταγωνισμού; Τα μονοπώλια πάντα θα προσπαθούν να μας πείσουν περί του αντιθέτου με διάφορες πρακτικές αλλά ας ανοίξουμε τα μάτια μας...
Κ. Παπαδής