ΟΙ «ΕΛΛΗΝΕΣ» ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΤΟΥΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣΑΝ
ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ.
Οι αδελφοί Κοντογούρη το 1961 ιδρύουν στη Θεσσαλονίκη την εταιρεία FARCO, με χρήση γερμανικής και ελβετικής τεχνογνωσίας και ξεκινούν την παραγωγήτου FARMOBIL, ενός οχήματος πολλαπλών
χρήσεων που φορούσε αερόψυκτο κινητήρα BMW 700 cc, έχοντας κάνει μερικές εξαγωγές στην Πορτογαλία. To όλο εγχείρημα οδηγήθηκε σε ναυάγιο στη χώρα μας,
εξαιτίας της έλλειψης υποστήριξηςαπό το ελληνικό κράτος και η επιχείρηση πωλήθηκε τελικά στην CHRYSLER.
χρήσεων που φορούσε αερόψυκτο κινητήρα BMW 700 cc, έχοντας κάνει μερικές εξαγωγές στην Πορτογαλία. To όλο εγχείρημα οδηγήθηκε σε ναυάγιο στη χώρα μας,
εξαιτίας της έλλειψης υποστήριξηςαπό το ελληνικό κράτος και η επιχείρηση πωλήθηκε τελικά στην CHRYSLER.
ΤΟΥΡΚΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ 19/10/2015
Ο Τούρκος υπουργός Επιστημών, Βιομηχανίας και Τεχνολογίας Fikri Isik ανακοίνωσε ότι η χώρα του αγόρασε τα πνευματικά δικαιώματα του Saab 9-3, προκειμένου να το κατασκευάσει.
«Αγοράσαμε τα πνευματικά δικαιώματα του Saab 9-3, αλλά όχι το όνομα», δήλωσε στο πρακτορείο Anadolu ο Isik. «Το όνομα θα είναι από μια τουρκική φίρμα και όχι Saab. Θα εξελίξουμε την τεχνολογία στην Τουρκία».
Όταν το αυτοκίνητο μπει σε παραγωγή, τουλάχιστον το 85% των εξαρτημάτων θα κατασκευάζονται από τοπικές βιομηχανίες. Το μοντέλο θα είναι παρόμοιο με το 9-3, αλλά το εμπρός μέρος του θα είναι εμπνευσμένο από την Cadillac.
Ο Mattias Bergman, διευθύνων σύμβουλος της SAAB, επιβεβαίωσε επίσης ότι η εταιρεία και η Τουρκία προχώρησαν σε συμφωνία. «Υπογράψαμε μια συμφωνία στις 28 Μαΐου. Η ομάδα των μηχανολόγων μας και το Συμβούλιο Επιστημονικής και Τεχνολογικής Έρευνας της Τουρκίας εργάζονται από κοινού στην εξέλιξη ενός σχεδίου με τη συνεισφορά των άλλων συνεργατών μας στη χώρα αυτή. Έχουμε ήδη δημιουργήσει δύο πρωτότυπα και τα παρουσιάσαμε στο υπουργό Fikri Isik για να παρουσιαστούν στην Τουρκία. Μοιραζόμαστε την τεχνογνωσία στο μάρκετινγκ, όπως και στην εξέλιξη και στην παραγωγή με τους Τούρκους συνεργάτες μας. Προσφέρουμε εκπαίδευση στους Τούρκους κατασκευαστές και μηχανικούς, και εργαζόμαστε από κοινού».
ΟΙ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣ ΤΩΝ ΑΔΕΛΦΩΝ ΚΟΝΤΟΓΟΥΡΗ
H ιστορία των αδελφών Κοντογούρη ξεκίνησε πολλά χρόνια πριν, τη δεκαετία του 1950 στη Γερμανία, με την προσπάθειά τους να βγάλουν στην παραγωγή ένα φορτηγό με το όνομα «Hellas».
Το 1961 ιδρύουν στη Θεσσαλονίκη την εταιρεία FARCO με χρήση γερμανικής και ελβετικής τεχνογνωσίας και ξεκινούν την παραγωγή του FARMOBIL, ενός οχήματος πολλαπλών χρήσεων που φορούσε αερόψυκτο κινητήρα BMW 700 cc, έχοντας κάνει μερικές εξαγωγές στηνΠορτογαλία. To όλο εγχείρημα οδηγήθηκε σε ναυάγιο στη χώρα μας, εξαιτίας της έλλειψης υποστήριξης από το ελληνικό κράτος και η επιχείρηση πωλήθηκε τελικά στην CHRYSLER.
Στην Ελλάδα δεν δόθηκε η «έγκριση τύπου» για το συγκεκριμένο μοντέλο, γεγονός που ανάγκασε την Chrysler να εγκαταλείψει την χώρα μας.
Το 1972 ο κ. Κοντογούρης ιδρύει την εταιρεία NAMCO (National Motor Company of Greece) και λίγο αργότερα παρουσιάζει το Pony στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, έπειτα από την υπογραφή συνεργασίας με τη Citroën.
Η NAMCO, μεταξύ άλλων, παρήγαγε τα ειδικά οχήματα MILICAR και AGRICAR (τύπου παρομοίου του UNIMOG), 4×4 και 6×6, ενώ εισήγαγε ελαφρά φορτηγά DAEWOO, λεωφορεία παντός είδους EUROBUS, εργοταξιακά βαρέος τύπου TATRA και οχήματα στρατιωτικά όπως το URO Ισπανίας.
Το αρχικό σχέδιο για το Pony-Citroën (1972-1983) δημιουργήθηκε από μία ομάδα Γάλλων μηχανικών με σκοπό ένα παγκόσμιο, χαμηλού κόστους αυτοκίνητο, που θα χρησιμοποιούσε ως βάση του τα μηχανικά μέρη του Citroen 2CV, το οποίο μαζί με άλλα αυτοκίνητα με παρόμοιο σχεδιασμό οδήγησαν στο Citroën FAF. Το τελευταίο αποτέλεσε το επίσημο «διεθνές αυτοκίνητο βασικής τεχνολογίας» της Citroën.
Η Namco ξεκινησε την παραγωγή του αυτοκινήτου το 1975 σε εργοστάσιο που κατασκευάστηκε στη Θεσσαλονίκη. Παράχθηκαν 18.000 NAMCO Pony-Citroën με ποσοστό εγχώριας κατασκευής 67% στο εργοστάσιο της Θεσσαλονίκης, με εξαγωγές σε 14 χώρες.
Το μοντέλο Pony γνώρισε επιτυχία επειδή το κόστος λειτουργίας και συντήρησής του ήταν στο 1/5 από ένα τζιπ μεγάλου κυβισμού, ενώ για τον λόγο αυτό ο Ελληνικός Στρατός, η Πολεμική Αεροπορία και το Πολεμικό Ναυτικό έδειχναν την προτίμησή τους στα Pony, τα οποία παράγονταν σε 8-10 αυτοκίνητα ημερησίως, γεγονός πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα.
NAMCO Milicar 6×6 (1978) |
Το Σεπτέμβριο του 1981, έχοντας εξασφαλίσει τη συνεργασία τριών μεγάλων τραπεζών της Γαλλίας, καθώς και των εταιριών Ford, Citroen,
Volkswagen, και Deutz, οι οποίες όχι μόνο αξιολόγησαν θετικά την αξία του Pony, αλλά δέχτηκαν να συμμετάσχουν στην παραγωγή προσφέροντας μεγάλα πλεονεκτήματα για την ανάπτυξη εθνικής εξαγωγικής αυτοκινητοβιομηχανίας, η NAMCO προχώρησε σε μια μεγάλη επένδυση στο Λιμνότοπο Κιλκίς για τη δημιουργία μιας νέας αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ελλάδα, μια επένδυση ύψους 2.696.003.000 δραχμών (2,7 δις δρχ.).
Την ίδια χρονιά, η NAMCO βρισκόταν σε συνεννόηση και με αμερικανική εισαγωγική εταιρεία, με στόχο την κατασκευή 20.000 αυτοκινήτων Pony
ετησίως για τα επόμενα 10 χρόνια, με σκοπό την εξαγωγή στις Η.Π.Α.
Δυστυχώς η επένδυση δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, λόγω εσωτερικών
αντιτιθέμενων συμφερόντων, στερώντας από την Ελλάδα μια τεράστια ευκαιρία εκβιομηχάνισης και εξαγωγών οχημάτων (ΦΕΚ 15/9/1981).
Το Pony 4 είναι το νέο μοντέλο της εταιρείας, το οποίο ολοκλήρωσε το στάδιο των δοκιμών, ενώ η εταιρεία πήρε άδεια από το υπουργείο Ανάπτυξης για να ξεκινήσει η παραγωγή του στη Θέρμη Θεσσαλονίκης. Στα μέσα Σεπτεμβρίου του 2014 δόθηκαν οι σχετικές άδειες από την ΕΣΥΔ στην αρμόδια κρατική αρχή διαπίστευσης, τηνΕΒΕΤΑΜ, (Βιομηχανική Έρευνα, Τεχνολογική Ανάπτυξη, Εργαστηριακές Δοκιμές Πιστοποιήσεων και Ποιότητας) να κάνει την πιστοποίηση και να προχωρήσει στις απαραίτητες διαδικασίες.
Ο προγραμματισμός της NAMCO για το PONY 4 περιλαμβάνει:
- 1η φάση παραγωγής – Bενζινοκίνητο PONY 4
- 2η φάση παραγωγής – Πετρελαιοκίνητο PONY 4 (όπως επίσης και την 4×4 έκδοσή του)
- 3η φάση παραγωγής – Ηλεκτροκίνητο PONY 4
Μέσα στο 2015 αναμένεται να ξεκινήσει η παραγωγή της νέας γενιάς αυτοκινήτων«PONY», με στόχο να κατακτήσει μερίδιο όχι μόνο της ελληνικής αγοράς, αλλά και χωρών της Αφρικής, της Ασίας και της Νότιας Αμερικής, που ήδη έχουν επιδείξει ενδιαφέρον, λόγω των ανθεκτικών χαρακτηριστικών του και βέβαια της χαμηλής τιμής του. Μερικές από τις χώρες αυτές είναι η Αίγυπτος, η Κένυα, το Μαρόκο, η Αιθιοπία, ηΑγκόλα, η Βραζιλία, και η Αργεντινή.
ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ – ¨TOROID¨ ΜΕ ΠΑΤΕΝΤΕΣ ΣΕ ΠΟΛΛΕΣ ΧΩΡΕΣ
Από το έτος 2003 η NAMCO συμμετέχει στην Ε/Α μιας ομάδας νέων επιστημόνων στην Σπάρτη Λακωνίας, για την δημιουργία ενός Ελληνικού Εθνικού Κινητήρα, υπό την ηγεσία ενός ταλαντούχου, ικανού, νέου επιστήμονα, του κ. Π. Ζαραφωνίτη.
Εάν η Ε/Α ολοκληρωθεί θετικά, μπορεί να δημιουργηθεί μία νέα τεράστια βιομηχανία κινητήρων για αυτοκίνητα, τρακτέρ, μηχανήματα οδοποιίας κ.λ.π.
Ο κινητήρας αυτός λόγω των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του, μπορεί να κατακτήσει ένα ικανοποιητικό ποσοστό της παγκόσμιας αγοράς, δημιουργώντας μία σοβαρότατη βιομηχανία στην περιοχή της ΞΑΝΘΗΣ με την αξιόλογη συνεργασία του ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ. Η μελέτη της Inthelco για τη βιομηχανία αυτή προγραμματίζει επένδυση περίπου € 60.000.000,00 (εξήντα εκατομμύρια ευρώ) και απασχόληση τουλάχιστον 1.800 συνεργατών.
Το πρώτο Pony που θα κυκλοφορήσει στη χώρα μας θα είναι ελαφρύ, θα έχει κινητήρα Kia Pride 1.400 κυβικών εκατοστών, με ιπποδύναμη 80 ίππων, ενώ το κόστος του (για την απλή έκδοση) θα κυμανθεί στα 7.000 ευρώ. «Στα άμεσα σχέδιά μας, όμως, είναι ένα πετρελαιοκίνητο Pony με κινητήρα Opel και στη συνέχεια ένας κινητήρας που θα δουλεύει με φυσικό αέριο» συμπληρώνει ο κ. Κοντογούρης. Μάλιστα, στον προγραμματισμό της εταιρίας έχει μπει και η κατασκευή ενός επαναστατικού -όχι μόνο για τα ελληνικά αλλά και για τα ευρωπαϊκά δεδομένα (!)- ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου πόλης. Εκτός όμως από το κλασικό Pony, η Namco θα βγάλει στην κυκλοφορία επιπλέον τρία μοντέλα, όπως τονίζει ο κ. Κοντογούρης: «Πρόκειται για το ανοιχτό, λεγόμενο και τουριστικό Blue Star, το τετρακίνητο επαγγελματικό Stallion, που βρίσκεται στο στάδιο των δοκιμών, αλλά και το Pony Van».
Οσο για την «έδρα» της παραγωγής του νέου Pony στη Θεσσαλονίκη, όπως επισημαίνει ο ιθύνων νους της εταιρίας, «η μονάδα θα λειτουργήσει όπως παλιά! Οι εργαζόμενοι στη γραμμή παραγωγής θα φτάσουν τους 410 και σε όλο το δίκτυό μας θα δημιουργηθούν περισσότερες από 2.500 θέσεις εργασίας. Αλλωστε, θέλουμε να δώσουμε δουλειά σε ανθρώπους και όχι σε… ρομπότ, όπως πλέον λειτουργούν οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες».
Οσο για την «έδρα» της παραγωγής του νέου Pony στη Θεσσαλονίκη, όπως επισημαίνει ο ιθύνων νους της εταιρίας, «η μονάδα θα λειτουργήσει όπως παλιά! Οι εργαζόμενοι στη γραμμή παραγωγής θα φτάσουν τους 410 και σε όλο το δίκτυό μας θα δημιουργηθούν περισσότερες από 2.500 θέσεις εργασίας. Αλλωστε, θέλουμε να δώσουμε δουλειά σε ανθρώπους και όχι σε… ρομπότ, όπως πλέον λειτουργούν οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες».
Ο κ. Κοντογούρης τονίζει χαρακτηριστικά: «Ανταγωνιζόμαστε τους πάντες, εκτός από τον Θεό, και θα μείνουμε εδώ, στη Μακεδονία και τη Θράκη μας, που απειλούνται. Η Ελλάδα μάς έχει ανάγκη, έχει ανάγκη να σηκωθεί ξανά περήφανη η σημαία της βιομηχανίας μας. Στόχος μας είναι τα 10.000 αυτοκίνητα τον χρόνο».
«Φυσικά και η παραγωγή θα μπορούσε να είχε ξεκινήσει εδώ και τουλάχιστον δύο με τρία χρόνια, αν επιτρεπόταν εξ αρχής στην ΕΒΕΤΑΜ να προχωρήσει στην πιστοποίηση. Ομως, τα συνηθισμένα γραφειοκρατικά προβλήματα, που τείνουν να εξαλείψουν κάθε επιχειρηματική πρωτοβουλία, καθυστέρησαν οκτώ μήνες τη διαδικασία, με αποτέλεσμα να χαθεί πολύτιμος χρόνος αλλά και εκατοντάδες νέες θέσεις εργασίας, σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο για την ανάπτυξη της χώρας. Ηταν βούλησή μου η πιστοποίηση να γίνει από την αρμόδια ελληνική Αρχή και όχι από χώρες του εξωτερικού, όπως αρχικά μου είχαν προτείνει».-
ΖΗΝΩΝ ΠΑΠΑΖΑΧΟΣ