Πατήστε στην εικόνα να μεταφερθείτε στο καινούριο site

NEO 'KOYΡΕΜΑ'ΣΕ ΜΙΣΘΟΥΣ-ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ


του  ΗΛΙΑ Π. ΓΕΩΡΓΑΚΗ
ΜΙΣΘΟΙ:Ψαλίδι στις αποδοχές περισσότερων από 600.000 υπαλλήλων φέρνει η λήξη 42 κλαδικών συμβάσεων εργασίας την ερχόμενη Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου. Σύμφωνα με «Τα Νέα» αντιμέτωποι με μειώσεις 30% κατά μέσο όρο και ενώπιον του ζητήματος της υπογραφής ατομικών συμβάσεων θα βρεθούν εργαζομένων σε σημαντικούς κλάδους, μεταξύ των οποίων τράπεζες, βιομηχανίες και ναυτιλιακές επιχειρήσεις. 


Δεδομένου μάλιστα ότι η διάρκεια της μετενέργειας έχει πλέον περιοριστεί στους 3 μήνες αντί 6 στην περίπτωση που δεν υπάρξει νέα συλλογική σύμβαση ως στις 14 Μαΐου θα ανοίξει ο δρόμος για ρύθμιση των όρων εργασίας και των μισθών μέσω άλλων μορφών συμβάσεων. Ενδεικτικό είναι ότι ήδη η λήξη των συμβάσεων εργασίας σε άλλους κλάδους έχει οδηγήσει το τελευταίο έτος τουλάχιστον 1.200.000 εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα στην υπογραφή ατομικών συμβάσεων. 

Το 60% δηλαδή των συμβάσεων στον ιδιωτικό τομέα έχει υποστεί δυσμενή αλλαγή στους όρους εργασίας του, είτε μέσω ατομικών συμβάσεων είτε μέσω άλλων μορφών ευέλικτης απασχόλησης όπως η εξ περιτροπής εργασία. Σύμφωνα μάλιστα με εκτιμήσεις, μέχρι το τέλος του 2013 περίπου το 80% θα έχει οδηγηθεί στην υπογραφή ατομικών ή επιχειρησιακών συμβάσεων. 

Οπως αναφέρει το δημοσίευμα, μετά την πάροδο των τριών μηνών της μετενέργειας, διατηρούνται μόνο οι όροι που αφορούν τον βασικό μισθό και τα επιδόματα ωρίμασης, τέκνων, σπουδών και επικίνδυνης εργασίας. Στην πράξη αυτό σημαίνει πως πέρα από τον επαναπροσδιορισμό των μισθών μέσω ατομικών συμβάσεων, οι εργαζόμενοι σε κλάδους στους οποίους λήγουν οι συλλογικές συμβάσεις θα χάσουν και τα πάσης φύσεως επιδόματα τα οποία εισέπρατταν.

Σύμφωνα πάντως με τον νόμο, στο διάστημα της μετενέργειας, εκτός από παράταση ισχύος των συλλογικών συμβάσεων και των διαιτητικών αποφάσεων που λήγουν ή καταγγέλλονται, προβλέπεται και η εφαρμογή των όρων τους και σε νεοπροσλαμβανόμενους. Μεταξύ των εργαζομένων που πλήττονται από τη λήξη των 42 κλαδικών συμβάσεων είναι εκείνοι των τραπεζών, των ασφαλιστικών πρακτορείων, των τυποποιημένων τροφίμων, της ποτοποιίας - οινοποιίας - αναψυκτικών, καθώς και ορισμένες κατηγορίες κοινωνικών λειτουργών, ηλεκτροτεχνιτών και γεωπόνων κ.ά.



Στο τέλος Μαρτίου λήγει επίσης η Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΕΓΣΣΕ), κάτι που οδηγεί αυτόματα περίπου 350.000 ανειδίκευτους εργάτες στην έσχατη λύση των ατομικών συμβάσεων. Από την 1η Απριλίου ο κατώτατος μισθός θα καθορίζεται με Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου, αφού έχει προηγηθεί κοινωνικός διάλογος και έχουν υπολογιστεί μία σειρά παράγοντες (όπως η πορεία της οικονομίας, η εξέλιξη της ανεργίας κ.ά.).
Σημειώνεται πως πέρσι ο κατώτερος μισθός μειώθηκε κατά 22% (για τους νέους κάτω των 25 ετών η μείωση έφτασε στο 32%) με αποτέλεσμα να διαμορφωθεί στα 586 ευρώ. Οι τριετίες τουλάχιστον σε αυτή τη φάση διασώζονται αλλά παραμένουν παγωμένες μέχρι να πέσει η ανεργία κάτω από το 10%. Για παράδειγμα, μισθωτός που αμείβεται με την Εθνική Συλλογική Σύμβαση και έχει από 6 έως 9 έτη προϋπηρεσίας δικαιούται 703,3 ευρώ (586 ο κατώτατος μισθός + 117,22 το επίδομα τριετιών).

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) για το 2011, ένας στους τρεις εργαζομένους είχε προχωρήσει σε υπογραφή ατομικής ή επιχειρησιακής σύμβασης εργασίας. Είναι εξάλλου χαρακτηριστικό πως ενώ το 2009 οι συμβάσεις πλήρους απασχόλησης αντιπροσώπευαν το 79% των νέων συμβάσεων, το ποσοστό αυτό περιορίστηκε στο 58,9% το 2011.

Αντιθέτως, το ποσοστό των συμβάσεων μερικής απασχόλησης ξεπέρασε το 30% στο σύνολο των νέων συμβάσεων του 2011, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 14% συγκριτικά με το 2009. Στο πλαίσιο των μετατροπών υφιστάμενων συμβάσεων πλήρους απασχόλησης, το ποσοστό που μετατράπηκε σε μερικής απασχόλησης αυξήθηκε κατά 73,25%. Το ποσοστό εκείνων που μετατράπηκαν το 2011 σε εκ περιτροπής με συμφωνία των δύο μερών αυξήθηκε κατά 193%, ενώ η αύξηση σε εκ περιτροπής εργασία με μονομερή απόφαση του εργοδότη άγγιξε το 631%.

Παράλληλα, κατά το οκτάμηνο Ιανουαρίου - Αυγούστου 2012 κατατέθηκαν στις περιφερειακές υπηρεσίες του ΣΕΠΕ 631 επιχειρησιακές συμβάσεις οι οποίες αφορούσαν 79.186 εργαζόμενους και προέβλεπαν κατά μέσο όρο 21,09% μείωση των αποδοχών τους. Αντιστοίχως, σύμφωνα με στοιχεία για το διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2012 έγιναν επίσης 61.113 μετατροπές συμβάσεων εργασίας από πλήρους απασχόλησης σε άλλες ευέλικτες μορφές απασχόλησης. Από αυτές, το 58% αφορούσε μετατροπή σε συμβάσεις μερικής απασχόλησης, το 26% σε συμβάσεις εκ περιτροπής απασχόλησης ύστερα από συμφωνία εργοδοτών και εργαζομένων, ενώ σε ποσοστό 16% η μετατροπή των συμβάσεων πλήρους απασχόλησης έγινε σε εκ περιτροπής με μονομερή απόφαση του εργοδότη.

ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ: Νέες βόμβες με τριπλό ψαλίδι σε κύριες, επικουρικές συντάξεις αλλά και στο εφάπαξ φέρνουν τα μνημόνια για την περίοδο 2013-2015.Η αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού συντάξεων και των εφάπαξ μαζί με την ενοποίηση των ταμείων, οδηγεί σε νέες περικοπές πέραν αυτών που υπόκεινται αυτή την περίοδο οι συνταξιούχοι.Toνίζεται ότι οι νέες περικοπές συνοδεύουν την μεγάλη ανατροπή στα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης τα οποία αυξήθηκαν εφέτος κατά 2 έτη(από τα 65 στα 67) θίγοντας χιλιάδες ασφαλισμένους.Είναι χαρακτηριστικό ότι αλλάζει για τις κύριες συντάξεις από το 2015 ο τρόπος υπολογισμού τους που εκτιμάται να οδηγήσει σε απώλειες ενώ το ίδιο θα συμβεί από το 2015 στις επικουρικές και από το 2014 στο εφάπαξ.Παράλληλα νεο γύρο περικοπών στις συνταξιοδοτικές παροχές υποκρύπτει η οικονομική και διοικητική ενοποίηση όλων των φορέων κοινωνικής ασφάλισης από το 2014, με ενιαίο τρόπο για τον υπολογισμό εισφορών και συντάξεων. Tην εκτιμηση για κατάρρευση των συνταξιοδοτικών παροχών στη χωρα μας ,διατυπώνει ο καθηγητής Σαββας Ρομπόλης, επιστημονικός διευθυντής στο ΙΝΕ- ΓΣΕΕ .Όπως υπογραμμίζει ο Σ. Ρομπόλης: ''η επιδίωξη ελέγχου της αύξησης των συνταξιοδοτικών δαπανών στην Ελλάδα από τους δανειστές της χώρας κατά την περίοδο 2010-2060 (από 24,1% του ΑΕΠ σε 17,4% του ΑΕΠ το 2060) κατά 7% περίπου του ΑΕΠ, παράλληλα με την αύξηση κατά 70% του συνταξιοδοτικού πληθυσμού, σηματοδοτεί την προοπτική κατάρρευσης του επιπέδου των συνταξιοδοτικών παροχών (κύριων, επικουρικών, κοινωνικών επιδομάτων, εφάπαξ, κλπ) και γενικότερα των κοινωνικών υπηρεσιών (μείωση κατά 35% των δημόσιων δαπανών υγείας 2010-2012), ως συμβολή στη μείωση των ελλειμμάτων των ασφαλιστικών ταμείων και στον περιορισμών της απόκλισης του λόγου δημόσιο χρέος προς ΑΕΠ. Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά την περίοδο από Μάιο 2010 μέχρι Ιούνιο 2012 οι περικοπές των κύριων και επικουρικών συντάξεων ανήλθαν συνολικά στο επίπεδο των 4,2 δις ευρώ, ενώ στο πρόγραμμα περικοπών και λιτότητας των 11,6 δις ευρώ για την περίοδο 2013-2014, οι περικοπές κύριων, επικουρικών συντάξεων, εφάπαξ και κοινωνικών επιδομάτων αντιστοιχούν στο 43% του συνολικού ποσού, δηλ. 5,5 δις ευρώ. 
Ειδικότερα:
1.EΠΙΚΟΥΡΙΚΕΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ:Oi νέες επικουρικές συντάξεις που θα καταβάλλονται, αρχίζοντας από την 1/1/2015, θα έχουν πολύ μικρή σχέση με αυτές που καταβάλλονται σήμερα. Ουσιαστικά το συνολικό ποσό των επικουρικών συντάξεων που θα καταβάλλεται κάθε χρόνο δεν θα υπερβαίνει το ποσό των εισφορών που θα έχει λάβει το ΕΤΕΑ(Eενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης) κατά τον προηγούμενο χρόνο. Το ισχύον ποσό σύνταξης που καταβάλλεται σήμερα θα παίζει ρόλο μόνο σε ό,τι αφορά τον προσδιορισμό της αναλογίας με την οποία θα υπολογιστεί η νέα παροχή πάνω στο ποσό που τελικά θα διανεμηθεί. 

Από την υπουργική Απόφαση για τον καθορισμό του μαθηματικού τύπου με τον οποίο θα υπολογίζεται το νέο σύστημα επικουρικών συντάξεων του ΕΤΕΑ προκύπτουν τα εξής νέα στοιχεία:

-- Το νέο σύστημα θα λειτουργεί, σαν μια αναδιανεμητική πυραμίδα. Αναδιανεμητική μεν, αλλά όχι ανταποδοτικά, αφού μικρότερα ετήσια ποσά εισφορών θα πρέπει να διανεμηθούν σε περισσότερους συνταξιούχους. Συνέπεια, η πλήρης εξάρτηση των ποσών από τον εκάστοτε αριθμό συνταξιούχων.

---Η σύνταξη διαχωρίζεται σε ονομαστική και καταβαλλόμενη. Η πρώτη είναι αυτή που πρέπει να καταβάλλεται βάσει του γενικού μαθηματικού τύπου. Η δεύτερη θα είναι αυτή που πραγματικά θα παίρνει στο χέρι ο δικαιούχος βάσει των εκάστοτε ετήσιων εσόδων των Ταμείων.
γ. Βάσει των νομοθετικών ρυθμίσεων που είναι σε ισχύ, για τους προ της 1.1.2001 ασφαλισμένους, η σύνταξη από το επικουρικό Ταμείο θα υπολογίζεται με αναλογικό τρόπο για το χρονικό διάστημα ασφάλισης μέχρι 1.1.2015.

Παράλληλα στην τελική φάση εισέρχονται οι διεργασίες για την πλήρη λειτουργία του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης(ΕΤΕΑ).Ο υπουργός Εργασίας, Γιάννης Βρούτσης, φέρεται διατεθειμένος να επισπεύσει την διαδικασία, η οποία -σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό- επρόκειτο να ολοκληρωθεί στο τέλος Φεβρουαρίου. Ωστόσο, όπως αναφέρει ο κ. Βρούτσης σε απόφαση του, επί του παρόντος “οι υπηρεσίες των εντασσόμενων Ταμείων, τομέων και κλάδων στο νέο φορέα, εξακολουθούν να λειτουργούν με την υφιστάμενη οργανωτική τους δομή και προσωπικό ασκώντας τις σχετικές με την ασφάλιση και παροχή επικουρικής σύνταξης αρμοδιότητες”.Στο νέο φορέα έχουν ήδη ενταχθεί το επικουρικό του ΙΚΑ και άλλα τρία ταμεία (ΤΑΥΤΕΚΩ, που αφορά υπηρεσίες κοινής ωφέλειας - πρώην ΔΕΚΟ, Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΕΑΔΥ), οι τομείς του ΤΑΔΚΥ και ΤΕΑΠΟΚΑ, αλλά και το Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης Υπαλλήλων Εμπορικών Καταστημάτων), με αποτέλεσμα πλέον το ταμείο να καλύπτει 4 εκατομμύρια 500 χιλιάδες ασφαλισμένους και συνταξιούχους.

2-EΦΑΠΑΞ –Nεα περικοπή θα υποστούν τα εφάπαξ τα οποία θα χορηγούν τα Ταμεία Πρόνοιας (ΝΠΔΔ) σε όσους συνταξιοδοτούνται από την 1/1/2014. Η υπουργική απόφαση που υπέγραψε σε εφαρμογή του Μνημονίου (ν.4046/2012) ο υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας Γ. Βρούτσης, επιβάλλει τον υπολογισμό των εφάπαξ με σύνθετο μαθηματικό .Η απόφαση με τίτλο «ανασχεδιασμός της τεχνικής βάσης εφάπαξ παροχών» προβλέπει τον υπολογισμό των εφάπαξ με «διανεμητικό σύστημα καθορισμένων εισφορών και νοητή κεφαλαιοποίηση», αντί των «κλειδωμένων» - προκαθορισμένων ποσών που σήμερα καταβάλλονται .Τα εφάπαξ που θα πληρώνονται κατά τη συνταξιοδότηση από τον επόμενο χρόνο θα αποτελούν τη «συσσωρευμένη αξία» των εισφορών τις οποίες θα έχουν καταβάλλει οι ασφαλισμένοι.
Θα λαμβάνονται, όμως, υπόψη και άλλες παράμετροι όπως η οικονομική κατάσταση των Ταμείων, ο αριθμός των υπόλοιπων ασφαλισμένων που τα «αιμοδοτούν» δίνοντας, στο τέλος, ένα «πλασματικό ποσοστό επιστροφής» που, μάλιστα, κάθε χρόνο θα πρέπει να ανακαθορίζεται με βάση «συντελεστή βιωσιμότητας».Σύμφωνα με την απόφαση, «για τη συσσώρευση των εισφορών θα γίνεται χρήση πλασματικού ποσοστού επιστροφής το οποίο ορίζεται ως η ετήσια μεταβολή της βάσης υπολογισμού των εισφορών για το σύνολο των ασφαλισμένων». Ο μαθηματικός τύπος που θα χρησιμοποιούν τα Ταμεία για τον καθορισμό της εφάπαξ παροχής θα συνυπολογίζονται:
-Οι συνολικές εισφορές εργαζομένων ή και εργοδότη (όπου υπάρχουν εργοδοτικές εισφορές) του έτους.

-Τα έτη συσσώρευσης των εισφορών.

-Η ετήσια μεταβολή της βάσης υπολογισμού των εισφορών όλων των ασφαλισμένων και
Συντελεστής βιωσιμότητας ο οποίος θα προκύπτει «ζυγίζοντας» τις εισφορές, τους τυχόν άλλους (κοινωνικούς) πόρους που παρακρατούνται, τα διοικητικά έξοδα του έτους, την περιουσία στις 31 Δεκεμβρίου του έτους πριν από την καταβολή των εφάπαξ παροχών χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι συνολικές εισφορές και τα διοικητικά έξοδα του έτους πληρωμής και την παρούσα αξία των συνολικών υποχρεώσεων με βάση τα δεδουλευμένα δικαιώματα των ασφαλισμένων στο έτος.

Σε ασφαλισμένους που δεν συμπληρώνουν τις προϋποθέσεις (κυρίως το χρόνο ασφάλισης) για τη λήψη εφάπαξ τα Ταμεία θα επιστρέφουν τις αναλογούσες εισφορές εντόκως, αν και όπου προβλέπεται, με «κουρεμένο» όμως επιτόκιο το οποίο θα είναι «ο δείκτης τιμών καταναλωτή του τρέχοντος έτους μειωμένο κατά μία ποσοστιαία μονάδα».. Με βάση την απόφαση αυτή τα Ταμεία θα πρέπει να «ανοίξουν» ατομικούς λογαριασμούς των ασφαλισμένων και να συστηματοποιήσουν τη συλλογή όλων των οικονομικών τους στοιχείων προκειμένου να προετοιμάσουν τη βάση υπολογισμού των εφάπαξ τα οποία θα χορηγούν από το επόμενο έτος.
Να σημειωθεί ότι το νέο καθεστώς δεν αλλάζει τίποτε σε σχέση με τις καταβαλλόμενες εισφορές υπέρ των Ταμείων Πρόνοιας οι οποίες κινούνται, στους περισσότερους κλάδους, σε χαμηλά επίπεδα (1% - 3%) επί των αποδοχών. Στο 4% έχει «κλειδώσει» η εισφορά του εφάπαξ για τους νέους (από 1/1/93) ασφαλισμένους για τους οποίους, ωστόσο, δεν προβλέπεται η καταβολή εργοδοτικής εισφοράς.
3.ΚΥΡΙΑ ΣΥΝΤΑΞΗ:Στα ταμεία κύριας ασφάλισης, τόσο στον ιδιωτικό τομέα, αλλά και στο Δημόσιο, ο τρόπος υπολογισμού των συντάξεων αλλάζει από το 2015 και μετά και υιοθετείται μεικτό σύστημα. Ο νόμος Λοβέρδου-Κουτρουμάνη αλλάζει ριζικά τον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων. Η αλλαγή ξεκινά από το 2015, αλλά όσοι συνταξιοδοτηθούν από το έτος αυτό και εντεύθεν θα εφαρμόσουν το νέο σύστημα και για τα έτη από το 2011 και μετά. Το τελικό ποσό της σύνταξης θα διαμορφώνεται από τη βασική σύνταξη και από την αναλογική σύνταξη. 
Αναλυτικά: 
-Η εφαρμογή της βασικής σύνταξης ξεκινά από το 2015 και το ύψος της θα είναι στα 360 ευρώ, δηλαδή όσο είναι σήμερα η προνοιακή σύνταξη του ΟΓΑ. 
-Θα χορηγείται κατά τον χρόνο συνταξιοδότησης του ασφαλισμένου. Ωστόσο μετά το 2015 θα υπάρξει ένα μεταβατικό διάστημα για όσους συνταξιοδοτηθούν τα επόμενα έτη. Συγκεκριμένα, για τα έτη ασφάλισης από το 2011 και μετά θα δίδεται αναλογία της σύνταξης ίση με το πηλίκον των ετών που διήνυσε μετά την ημερομηνία αυτή, διά του συνόλου των ετών ασφάλισής του. 
-Η βασική και η αναλογική σύνταξη θα δίδονται για 12 μήνες τον χρόνο, δηλαδή δεν θα χορηγείται 13η και 14η σύνταξη. 
- Η εφαρμογή του νέου τρόπου υπολογισμού της σύνταξης ξεκινά από το 2015. Από το έτος αυτό θα δίδεται από κοινού με τη βασική και η αναλογική σύνταξη. Το πρώτο διάστημα θα εφαρμοστεί ένα μεικτό σύστημα. Τα έτη ασφάλισης από το 2011 ως το 2015 θα υπολογίζονται με το νέο σύστημα για όποιον συνταξιοδοτείται από το 2015 και μετά, ενώ τα έτη προ του 2011 με τον σημερινό τρόπο. 
-Για τον υπολογισμό της θα λαμβάνεται υπόψη το σύνολο του εργασιακού βίου. Το ποσοστό αναπλήρωσης για κάθε έτος ασφάλισης θα διαμορφώνεται με έναν συντελεστή που ξεκινά από το 0,8% κατά το πρώτο έτος ασφάλισης και κλιμακώνεται, στο 40ό και ως το 50ό έτος, στο 1,5%. Σημειώνεται ότι σήμερα το αντίστοιχο ποσοστό φθάνει το 2%. 
-Το ποσοστό αναπλήρωσης μαζί με τη βασική σύνταξη –κατά το υπουργείο Εργασίας- θα φθάνει στο 64%. 
Η μείωση κατά το υπουργείο είναι μεσοσταθμικά γύρω στο 7%, ωστόσο οι συνδικαλιστικές οργανώσεις κάνουν λόγο για μειώσεις που φθάνουν και το 30%. 
-Οι μηνιαίες συντάξιμες αποδοχές θα υπολογίζονται με τον εξής τρόπο: Είναι ίσες με το πηλίκον των μηνιαίων αποδοχών όλου του εργασιακού βίου, διά του αριθμού όλων των μηνών απασχόλησης. Στη διαμόρφωση των αποδοχών λαμβάνονται υπόψη 12 μήνες τον χρόνο. Δηλαδή για τις συντάξιμες αποδοχές δεν συμπεριλαμβάνονται τα δώρα εορτών και το επίδομα αδείας. Αυτές οι αποδοχές θα προσαυξάνονται με βάση τη μεταβολή του δείκτη τιμών καταναλωτή, ενώ θα προστίθεται και ένας «συντελεστής ωρίμανσης». Με τον τρόπο αυτόν θα επιχειρείται η«επικαιροποίηση» των αμοιβών των «παλαιών» ετών ασφάλισης. Η κατώτατη σύνταξη θα είναι το άθροισμα των ποσών της βασικής και της αναλογικής σύνταξης λόγω γήρατος, για χρόνο ασφάλισης τουλάχιστον δεκαπέντε ετών, δεν μπορεί να υπολείπεται του ποσού που αντιστοιχεί σε δεκαπέντε ημερομίσθια ανειδίκευτου εργάτη κατά το έτος 2015. 

4-ENOΠΟΙΗΣΕΙΣ: Nεο γύρο περικοπών στις συνταξιοδοτικές παροχές υποκρύπτει η οικονομική και διοικητική ενοποίηση όλων των φορέων κοινωνικής ασφάλισης από το 2014, με ενιαίο τρόπο για τον υπολογισμό εισφορών και συντάξεων, που προανήγγειλε o υπουργός Εργασίας Γιάννης Βρούτσης.Αυτο σημαίνει ότι από το 2014 θα υπάρξει ενιαίο πλαίσιο εισφορών και παροχών στα ενοποιημένα ταμεία και θα επηρεάσει τις συντάξεις σε μια σειρά ταμείων (π.χ. στον ευρύτερο δημόσιο τομέα), ενώ θα υπάρξει αντίστοιχα και μείωση εισφορών.Δηλαδη αναμένεται να υπάρξουν μεσω των ενοποιήσεων νεος γύρος περικοπών στις συντάξεις.Το ολο εγχείρημα θα γινει μετά από αναλογιστικές μελέτες.
Το σχέδιο των ενοποιήσεων εχει ως εξης:Σε έξι ταμεία κύριας ασφάλισης (ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΟΓΑ, Δημόσιο, ΝΑΤ και ΕΤΑΠ-ΜΜΕ) θα συγχωνευτούν οι 60 ασφαλιστικοί κλάδοι που υπάρχουν σήμερα (ακόμα και μετά τις ενοποιήσεις) και τα 90 τμήματα μητρώων συνταξιούχων που λειτουργούν ως ξεχωριστά κρατίδια, με δικό τους καθεστώς εισφορών και παροχών.Στα 6 ταμεία θα καθιερωθεί ενιαίο σύστημα εισφορών και παροχών που θα ισχύσει για όσους συνταξιοδοτηθούν μετά το 2014 . Αυτό θα επηρεάσει κατά κύριο λόγο τους ασφαλισμένους στα πρώην ευγενή ταμεία (ΔΕΚΟ, τράπεζες) που θα αντιμετωπίσουν σταδιακά μειώσεις στις παροχές σε χρήμα –ακόμα και στις συντάξεις- ενώ αντίστοιχα θα μειωθεί και το ύψος των εισφορών που καταβάλλουν.
«Με 90 μητρώα συνταξιούχων που λειτουργούν με αποκλίσεις σαν τσαμπιά στον κορμό του ασφαλιστικού συστήματος, διαιωνίζεται το χάος και ο λαβύρινθος», επισημαίνει ο Υπουργός Εργασίας Γιάννης Βρούτσης, ο οποίος στοχεύει να έχει ολοκληρώσει έως το 2014 την επιχείρηση «νοικοκύρεμα του ασφαλιστικού συστήματος».

Οι βασικές αλλαγές στις οποίες θα επικεντρωθεί η νέα ασφαλιστική μεταρρύθμιση είναι οι εξής:

1. Οι ενιαίες εισφορές θα αφορούν το σύνολο των ασφαλισμένων - ανά ταμείο - είτε απασχολούνται στον ιδιωτικό τομέα, είτε σε ΔΕΚΟ, τράπεζα ή σε επιχειρήσεις του δημοσίου τομέα. Δηλαδή καταργούνται οι ειδικές διατάξεις που διατηρούνταν μετά την ένταξη - παραδείγματος χάριν - των ειδικών ταμείων στο ΙΚΑ και προέβλεπαν διαφορετικές εισφορές και διαφορετικές παροχές. Οι ενιαίες εισφορές θα ισχύουν για όλους τους ασφαλισμένους ανά ταμείο κύριας ασφάλισης, πχ. ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΟΓΑ κτλ. 

2. Αντιστοίχως οι ενιαίες εισφορές θα σημάνουν ενιαίο σύστημα παροχών. Οι υφιστάμενες συντάξεις δεν θα θιγούν, ούτε θα αλλάξει το νέο σύστημα υπολογισμού των συντάξεων που εισήγαγε ο νόμος Λοβέρδου - Κουτρουμάνη και ο οποίος τίθεται σε εφαρμογή το 2015. Άλλωστε ο νέος υπολογισμός των συντάξεων είναι σε άμεση σύνδεση με το ύψος των καταβαλλόμενων εισφορών, στο σύνολο του εργασιακού βίου του ασφαλισμένου. Πάντως οι «ενιαίες συντάξεις» ανά ταμείο θεωρείται βέβαιο ότι θα επηρεάσουν - μειώσουν τις συντάξεις των λεγόμενων ευγενών ταμείων 

3. Ενα ενιαίο λογιστήριο ανά ταμείο και κατάργηση των «ειδικών λογαριασμών» και των υπηρεσιών που συντηρούσε κάθε ταμείο που ενοποιήθηκε. Με τον τρόπο αυτό θα υπάρχει ενιαία λογιστική απεικόνιση και κεντρική παρακολούθηση όλων των ασφαλιστικών φορέων. Και βεβαίως θα καταστεί εφικτή η δημοσιοποίηση ισολογισμών από τα ταμεία, κάτι που έχει θεσμοποιηθεί - από χρόνια - χωρίς μέχρι σήμερα να γίνει εφικτό.

4. Κεντρική αντιμετώπιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τα ταμεία, ενδεχομένως από την εταιρεία Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κοινωνικής Ασφάλισης (ΗΔΙΚΑ). Θα υπάρχουν ενιαίοι κανόνες για την τακτοποίηση των οφειλών και όχι ρυθμίσεις ανά ταμείο.


http://elgeorgakis.blogspot.gr/
Share this article :


Η ατομική, εποικοδομητική κριτική και οι εναλλακτικές προτάσεις - απόψεις είναι απαραίτητες και ευπρόσδεκτες, ειδικά όταν το ζητούμενο είναι η επικοινωνία ιδεών (κοινωνία). Τα θέματα των αναρτήσεων δεν εκφράζουν απαραίτητα και τις απόψεις των διαχειριστών και των συντακτών του ιστολογίου μας. Αντιθέτως, τα σχόλια εκφράζουν τις απόψεις των σχολιαστών και μόνο αυτών και όσα περιέχουν ύβρεις ή απρεπείς χαρακτηρισμούς διαγράφονται κατά τον έλεγχο από την ομάδα διαχείρισης. Ευχαριστούμε.


.

.

.

.

.

.

.

.

>> ΑΓΑΠΗΤΟΙ - ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ

Σας καλωσορίζουμε στο μικρόκοσμο της τοπικής ενημέρωσης με μια εφημερίδα που φιλοδοξεί να γίνει η εβδομαδιαία σας συνήθεια. Η Lefkas News δημιουργήθηκε από μια ομάδα ντόπιων νέων ανθρώπων που αγαπούν τη Λευκάδα και νοιάζονται γι’ αυτήν. Ο προβληματισμός αυτός αποτελεί το γνώμονα των προσπαθειών μας και με αυτόν θα κινηθούμε. Στις σελίδες της εφημερίδας θα βρείτε θέματα της τοπικής πολιτικής ατζέντας, θέματα κοινωνικά, πολιτιστικά και αθλητικά Σας ευχόμαστε καλή ανάγνωση. Η ομάδα της Lefkas News

Αναγνώστες

ΦΙΛΙΚΕΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ

Recent Post

Hmerologio
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. LefkadaNews .gr - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger