Τάκης Ευσταθίου, Μπον Κοϊζούμι, Σόκο Κοϊζούμι
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΗΛΙΑ ΓΕΩΡΓΑΚΗ
Ένα σημαντικό πολιτιστικό γεγονός , με διεθνή απήχηση,εχει προγραμματιστεί τον Ιούλιο στη Λευκάδα.Πρόκειται για το διεθνές συμπόσιο αλλά και τα εγκαίνια του νέου μουσείου για τον Λευκάδιο Χέρν,τον εθνικό ποιητή της Ιαπωνίας.
Ένα σημαντικό πολιτιστικό γεγονός , με διεθνή απήχηση,εχει προγραμματιστεί τον Ιούλιο στη Λευκάδα.Πρόκειται για το διεθνές συμπόσιο αλλά και τα εγκαίνια του νέου μουσείου για τον Λευκάδιο Χέρν,τον εθνικό ποιητή της Ιαπωνίας.
Ζητήσαμε από τον γνωστό συλλέκτη Τάκη Ευσταθίου, τον άνθρωπο που έφερε τον Λευκάδιο Χερν πίσω στον τόπο του, να μας μιλήσει για το συμπόσιο και για το μουσείο.
Ο Τακης Ευσταθίου είναι ενας ακούραστος συλλέκτης. Με μεγάλη φροντίδα και πολλή προσπάθεια διαθέτει μία από τις μεγαλύτερες συλλογές έργων του Λευκάδιου Χερν. Πρώτες εκδόσεις, σπάνια βιβλία και ιαπωνικά συλλεκτικά αντικείμενα. Η συλλογή του θα εξοπλίσει το Μουσείο Λευκάδιου Χερν που θα εγκαινιστει τον Ιουλιο στη Λευκάδα. Το πρώτο μουσείο προς τιμήν του μεγάλου συγγραφέα όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε ολόκληρη την Ευρώπη.( http://lafcadiohearn-takisefstathiou.blogspot.gr/2014/02/blog-post_13.html)
ΕΡ:Κύριε Ευσταθίου, μιλήστε μας για το διεθνές συμπόσιο και το Ιστορικό Κέντρο Λευκάδιου Χερν που θα γίνει στη Λευκάδα.
ΑΠ:Η οικογένεια Κοϊζούμι, η Hearn Society, ιδρύματα και πανεπιστήμια επιθυμούσαν να γίνει ένα Διεθνές Συμπόσιο προς τιμήν του Λευκάδιου Χερν. Ζήτησα από την οικογένεια Κοϊζούμι να τιμήσουμε τον Λευκάδιο. Ως χώρος διεξαγωγής του Συμποσίου είχε προταθεί η Αθήνα ή οι Δελφοί. Ο δήμαρχος Λευκάδας πρότεινε το Συμπόσιο να διεξαχθεί στη Λευκάδα. Με σύμφωνη γνώμη δική μου, ως εκπροσώπου της οικογένειας, αποφασίστηκε να διεξαχθεί στα Επτάνησα και συγκεκριμένα στη Λευκάδα, που είναι η γενέτειρα του συγγραφέα. Το Συμπόσιο συμπίπτει με την επέτειο των 150 χρόνων από την Ένωση των Ιονίων Νήσων με την Ελλάδα και των 110 χρόνων από τον θάνατο του Λευκάδιου Χερν. Για την επέτειο αυτή το Ταμείο Παγκόσμιας Κυθηραϊκής Κληρονομιάς εξέδωσε τρία βιβλία του Λευκάδιου Χερν σε μετάφραση της Τέτης Σώλου.
Το Συμπόσιο «Το Ανοιχτό Πνεύμα του Λευκάδιου Χερν» θα γίνει στο ξενοδοχείο Ionian Blue στις 5 και 6 Ιουλίου με ομιλητές διεθνούς προβολής και μπορεί να το παρακολουθήσει όποιος ενδιαφέρεται. Τα βράδια θα γίνουν παραστάσεις που οργάνωσε η ιαπωνική αποστολή.
Την πρώτη βραδιά θα γίνει αφηγηματική μουσική παράσταση με δύο καλλιτέχνες από το Ματσούε, τον Σίρο Σάνο και τον Κιότζι Γιαμαμότο. Ο Σίρο Σάνο είναι ένας από τους μεγαλύτερους ηθοποιούς της Ιαπωνίας και ο Κιότζι Γιαμαμότο φημισμένος μουσικός. Από το 2007 παρουσιάζουν αφηγηματικές μουσικές παραστάσεις στο Ματσούε με έργα του Λευκάδιου Χερν. Για πρώτη φορά θα δώσουν αυτή την παράσταση εκτός Ιαπωνίας και είναι μια προσφορά του Δήμου της πόλης Ματσούε προς τον Δήμος της Λευκάδας. Η παράσταση θα είναι στην ιαπωνική γλώσσα και οι θεατές θα παρακολουθούν με υπότιτλους στα αγγλικά και στα ελληνικά. Η ελληνική μετάφραση της παράστασης έχει γίνει από την Τέτη Σώλου, που είναι μεταφράστρια των έργων του Χερν, συγγραφέας και εικαστικός καλλιτέχνης.
Τη δεύτερη βραδιά θα δοθεί παράσταση του κουκλοθέατρου Μπουνρακού. Το Μπουνρακού είναι πολύ φημισμένο κουκλοθέατρο εφάμιλλο του θεάτρου Νο. Η παράσταση απαιτεί 25μελή θίασο και είναι μια προσφορά του Δήμου του Κουμαμότο προς τον Δήμο της Λευκάδας. Είναι μια εξαίρετη παράσταση που σπάνια έχει κανείς τη δυνατότητα να παρακολουθήσει εκτός Ιαπωνίας.
Στις 4 Ιουλίου θα γίνουν τα εγκαίνια του Ιστορικού Κέντρου Λευκάδιος Χερν στην οδό Άγγελου Σικελιανού αριθμός 1. Θα παρίσταται η οικογένεια Κοϊζούμι, και επώνυμοι από την Ιαπωνία, Ιρλανδία, Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία και άλλα μέρη του κόσμου. Έχει μεγάλη αξία για τους Έλληνες. Τη μελέτη και εκτέλεση του χώρου αυτού έχει αναλάβει η Μαρία Γεννιτσαρίου με συνεργασία της Σόκο Κοϊζούμι, του Τάσου Γαζή, του Ελευθέριου Αραβανή και της Ιωάννας Φίλιππα Θα είναι το πρώτο μουσείο του Λευκάδιου όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε ολόκληρη την Ευρώπη. Απευθύνεται σε όλους, αλλά κυρίως στους νέους.
Στη συνέχεια θα ακολουθήσει έκθεση τέχνης από καλλιτέχνες δωρητές: Μασάκι Νόντα «Λευκάδιος Χερν-Η Οδύσσεια ενός ελεύθερου πνεύματος», Γιουμίκο Γιονέντα, Σωτήρης Θεριανος, Διονύσης Ζαβερδινός, και πολλοί άλλοι. Υπεύθυνη του εκθεσιακού χώρου είναι η Θεοδώρα Γεωργάκη.
ΕΡ:Εκτιμάτε ότι με το Μουσείο θ’ ανοίξει ένα παράθυρο για να έρθουν γιαπωνέζοι τουρίστες στη Λευκάδα;
ΑΠ:Ο λόγος που δημιουργείται το Ιστορικό Κέντρο δεν είναι ο τουρισμός, αλλά ο πολιτισμός. Η γνωριμία του Λευκάδιου Χερν μέσα από την οδύσσειά του, τα ταξίδια του και την περιπέτειά του είναι που θα φέρει τον τουρισμό. Ο Λευκάδιος είναι αυτοδίδακτος κατά κάποιον. Διάβασε και ασχολήθηκε με τους πολιτισμούς που έχουν αφήσει μεγάλη ιστορία, τις χώρες, τους λαούς. Πήρε από κάθε πολιτισμό το καλό και του δίνει την αξία του.
Ο επισκέπτης του Μουσείο θα έρθει για πολιτιστικούς λόγους, για να μάθει την ιστορία του Λευκάδιου και να δει διάφορα αντικείμενα.
Για πρώτη φορά στην ιστορία με την επιμέλεια της κ Βρεττού και του συζύγου της, τους οποίους γνώρισα και ενθουσιάστηκα γιατί έχουν τρομερή ευαισθησία, γνώσεις και σεβασμό προς τον Λευκάδιο Χερν και την παιδεία, έγινε Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός με θέμα τον Λευκάδιο Χερν. Πρότειναν στο Υπουργείο Παιδείας να κάνουν τον μαθητικό διαγωνισμό, ο οποίος είχε μεγάλη επιτυχία. Επίσης διοργάνωσαν Συνέδριο στη Λευκάδα με σημαντικούς ομιλητές, γνωστούς στους φίλους και στον κύκλο του Λευκάδιου, όπως η Τέτη Σώλου, η Μαρία Γενιτσαρίου, η Ντέπυ Ρίζου και άλλοι οι οποίοι ενδιαφέρονται, μελετούν και προωθούν τον Λευκάδιο προς τη νεολαία. Τέτοιες εκδηλώσεις δεν είχε γίνει ποτέ για τον Λευκάδιο. Έτσι δίνεται η ευκαιρία να γνωρίσουν οι Έλληνες αυτόν τον σημαντικό Έλληνα, που αγάπησε πολύ την Ελλάδα κι ενώ έζησε τόσο λίγο στον τόπο μας, αγάπησε πολύ και για όλη του τη ζωή τον αρχαίο Ελληνικό πολιτισμό.
Οι Ιάπωνες δεν γνωρίζουν ότι ο Χερν έχει γεννηθεί στη Λευκάδα. Τον γνωρίζουν ως Γιακούμο Κοϊζούμι, όπως άλλαξε το όνομά του για να αισθάνεται πιο κοντά σ’ αυτόν τον λαό. Δεν ήταν περήφανος για την αγγλική του υπηκοότητα, γι’ αυτό κι έγινε Ιάπωνας υπήκοος. Ο ίδιος ποτέ δεν σταμάτησε να είναι Έλληνας και ό,τι έγραφε, το έγραφε για τους Δυτικούς. Όταν δίδασκε ήταν ο Γιακούμο Κοϊζούμι. Όταν εξέδιδε ήταν ο Λευκάδιος Χερν. Ήταν Δυτικός και ταυτόχρονα Ιάπωνας. Ήταν ο πρώτος Έλληνας που παντρεύτηκε Ιαπωνίδα και έγινε Ιάπωνας υπήκοος.
Εκτός από αυτό, επόμενο είναι ότι οι Ιάπωνες που θα έρθουν να μιλήσουν εδώ και οι άλλοι ξένοι που θα παρακολουθήσουν το Συμπόσιο, θα γνωρίσουν τον τόπο και την φιλοξενία, το περιβάλλον τη φύση την ομορφιά που έχει η Λευκάδα.
Παρ’ όλο που ο Δήμος προσφέρθηκε να παραχωρήσει στην Ιαπωνική αποστολή και στους εισηγητές του Συμποσίου δικούς του χώρους επιλέξαμε ότι θα είναι πιο καλά στο ξενοδοχείο Ionian Blue, για οικονομία χρόνου και μετακινήσεων.
Ευχαριστώ τον δήμαρχο και αντιδήμαρχο για την προσφορά τους παρ’ όλες τις δυσκολίες και τις λίγες δυνατότητες που έχουν. Αλλά στο τέλος θα φανεί η επιτυχία του έργου.
Οι Ιάπωνες θα έχουν ένα πολύ ωραίο σαββατοκύριακο στη Λευκάδα. Με τη βοήθεια των ΜΜΕ της Ιαπωνίας και από στόμα σε στόμα θα μεταφερθεί και στους υπόλοιπους Ιάπωνες ότι ο Λευκάδιος Χερν είναι ο Γιάκουμο Κοϊζούμι, ο μεγάλος συγγραφέας που διέδωσε την ιστορία τους στο εξωτερικό. Κι αυτό θα φέρει τουρισμό απ’ όλο τον κόσμο. Γνωρίζουμε πόσοι πολλοί εκτιμούν τον Λευκάδιο μέσα από το facebook: οι Ισπανοί πάρα πολύ, οι Γερμανοί και οι Γάλλοι. Εφ’ όσον η Ελλάδα με συνεργασία του Πνευματικού Κέντρου κάνει γνωστό και προωθήσει ότι υπάρχει Ιστορικό κέντρο του Λευκάδιου Χερν, θα φέρει τουρισμό.
Με τη δημοσιότητα που θα πάρει το γεγονός επόμενο είναι να έρθουν Ιάπωνες για να γνωρίσουν την πατρίδα που γέννησε τον Λευκάδιο Χερν-Γιακούμο Κοϊζούμι. Όταν οι Ιάπωνες μάθουν ότι ο Λευκάδιος Χερν είναι ο δικός τους Γιακούμο Κοϊζούμι η Λευκάδα θα γίνει τόσο γνωστή όσο και η Ακρόπολη.
ΕΡ:Πώς αποτιμάτε τη συνεργασία σας με τους Λευκαδίτες;
ΑΠ:Εξαρτάται από το άτομο. Δεν είναι όλοι ίδιοι και ούτε μπορούμε να τους βάλουμε όλους στην ίδια κατηγορία. Με ευχαριστεί ιδιαίτερα που οι συνεργάτες για τη δημιουργία του Ιστορικού Κέντρου μιλούν με ενθουσιασμό για τον Χερν και το περιμένουν με λαχτάρα κι αυτοί όσο κι εμείς,
Έχουμε αναλάβει μια σημαντική συνεργασία και κάθε συνεργασία έχει τις δυσκολίες της. Η Ιαπωνία αντιμετωπίζει κρίση λόγω του τσουνάμι και του σεισμού και η Ελλάδα επίσης αντιμετωπίζει το δικό της οικονομικό τσουνάμι. Όμως, χάρη σ’ αυτούς που αντιμετωπίζουν τον Χερν με ενθουσιασμό είμαστε ικανοποιημένοι. Όλα τα καλά έργα γίνονται με ενθουσιασμό. Τα υπόλοιπα θα τα δείξει το μέλλον.
ΕΡ:Ποια η γνώμη των γιαπωνέζων με τους οποίους συνεργάζεστε για το Μουσείο και για τη Λευκάδα;
ΑΠ:Η συνεργασία των Ιαπώνων με τη Λευκάδα γίνεται μέσα από μένα, τη Μαρία Γενιτσαρίου και τη Σόκο Κοϊζούμι. Η Μαρία Γενιτσαρίου έχει αναλάβει το σχεδιασμό και την επιμέλεια του χώρου του Ιστορικού Κέντρου. Όποιες απαιτήσεις έχουν οι Ιάπωνες αρχικά έρχονται στην Αθήνα όπου με τη συνεργασία της Μαρίας Γενιτσαρίου και της Τέτης Σώλου τελικά καταλήγουν στους συνεργάτες μας στη Λευκάδα. Αυτός είναι ένας καλός τρόπος για να μην υπάρξει καμία παρεξήγηση λόγω της γλώσσας και της διαφορετικής νοοτροπίας των Ιαπώνων.
Η οικογένεια Κοϊζούμι που έχει επισκεφθεί πολλές φορές τη Λευκάδα στο παρελθόν. Υπάρχει φιλία και η σχέση της Λευκάδας με την Ιαπωνία στηρίζεται στον σεβασμό, την εκτίμηση και την ικανοποιητική συνεργασία.
Οι ιδέες ξεκινάν από την Ιαπωνία, έρχονται στην Αθήνα όπου τις επεξεργαζόμαστε και καταλήγουν στη Λευκάδα. Ετοιμάζουμε το υλικό και το μεταφέρουμε στους υπεύθυνους. Οι Ιάπωνες που προσφέρουν το υλικό ανυπομονούν να γνωρίσουν τη Λευκάδα. Είναι ικανοποιημένοι μέχρι τώρα και τους ενθουσιάζει το γεγονός ότι θα δημιουργηθεί ένας ιστορικός χώρος για τον Λευκάδιο έξω από την Ιαπωνία (όπου υπάρχουν 7 μουσεία του, πλήθος προτομές και αναμνηστικές επιγραφές) και ο πρώτος της Ευρώπης. Το εγχείρημα είναι δύσκολο. Αν ήταν εύκολο αυτό που κάνουμε θα το είχαν κάνει κι άλλοι. Εμείς είμαστε μια οικογένεια, η οικογένεια του Λευκάδιου Χερν, συνεργαζόμαστε στενά και με τον καλύτερο τρόπο βγάζοντας το καλύτερο από μέσα μας.
ΕΡ:Πολιτισμός και οικονομική κρίση στην Ελλάδα.
ΑΠ:Ο πολιτισμός είναι κάτι που ο άνθρωπος το δημιουργεί μόνος του. Πολιτισμός είναι ο άνθρωπος και ο άνθρωπος έχει την ανάγκη να βγάζει το καλό από μέσα του για να είναι περήφανος. Το κράτος πρέπει να αναλάβει περισσότερες ευθύνες, ν’ ασχοληθεί με τον σύγχρονο πολιτισμό και να βοηθήσει την τέχνη.
Για τους νέους καλλιτέχνες αυτή η εποχή είναι η καλύτερη, γιατί δεν τους κακομαθαίνουν οι επενδυτές. Η τέχνη θέλει ζόρι. «Για να γυρίσει ο ήλιος, θέλει δουλειά πολλή». Και ο θεός της τέχνης θέλει δούλους, δεν θέλει social butterflies.
Ο Έλληνας είναι ικανός για όλα και δεν φοβάται τίποτα, όπως τα βουνά δεν φοβούνται τα χιόνια. Ο πολιτισμός της Ελλάδας είναι ανώτερος από κάθε άλλον και θα χαθεί μόνον όταν σβήσει ο ήλιος. Όσο υπάρχει ο ήλιος, θα υπάρχει και ο πολιτισμός της Ελλάδας.
-----------------------------------------------------------------------------------
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ:Ο Τάκης Ευσταθίου με ρίζες από τον Πόντο, τη Ρωσία και τη Μυτιλήνη γεννήθηκε στην Αθήνα στις 26 Αυγούστου 1944. To 1963 ακολούθησε την οικογένειά του στην Αμερική, όπου ύστερα από πρόσκληση της θείας του που ήταν εγκατεστημένη εκεί, έγιναν δεκτοί ως ρώσοι πρόσφυγες. Η οικογένεια εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη.Αμέσως τον τράβηξε η τέχνη. Εργάστηκε σε καλλιτεχνικά στούντιο, έκανε σπουδές στο θέατρο και συμμετείχε σε παραστάσεις του Greek Repertory Theater του Αδαμάντιου Λαιμού. Σε ηλικία 23 χρόνων έπαιξε στο θέατρο τον ρόλο του συζύγου στη «Νανά» του Εμίλ Ζολά και του αξιωματικού υπηρεσίας στη «Χαρτοπαίκτρα» του Δημήτρη Ψαθά και αργότερα στο «Νησί της Αφροδίτης» τον ρόλο του Νιξ, σε σκηνοθεσία Γιάννη Μαυρογιαννόπουλου. Σε μία θεατρική παράσταση συνεργάζεται με τη Ρέα Μανέλη, κόρη του ηθοποιού Φραγκίσκου Μανέλλη, και με τη Ρίκα Διαλυνά. Σε κάποια από τις θεατρικές βραδιές γνωρίζει τη γλύπτρια Chryssa (Χρύσα Βαρδέα), που μετά την παράσταση κάλεσε ορισμένους από τους καλλιτέχνες στο στούντιό της.
Στο Πειραϊκό Θέατρο του Δημήτρη Ροντήρη, στη Madison Square Garden Theatre, έπαιξε πλάι την Έλσα Βεργή και τον Κωνσταντίνο Φράγκο.
Το 1964 γνωρίστηκε με τον Νίκο Ίκαρη, τον γλύπτη που έχει φιλοτεχνήσει το έργο Ίκαρος, που βρίσκεται στην είσοδο του λιμανιού της Ικαρίας και εργάστηκε ως βοηθός του. Το ενδιαφέρον του επικεντρώθηκε στους εικαστικούς καλλιτέχνες, ζωγράφους και γλύπτες.
Λίγο αργότερα γίνεται βοηθός και συνεταίρος σε αντικερί.
Γνωρίζεται με τον Αλέξανδρο Ιόλα και τον βοηθό του Μπρους Τζάκσον. Επισκέπτεται συχνά την Alexander Iolas' Gallery στο Μανχάταν, σε εγκαίνια και εκθέσεις και επιμελείται την τοποθέτηση των έργων. Από τον Ιόλα παίρνει πολύτιμες συμβουλές και κάνει τη γνωριμία του Άντι Γουόρχολ με τον οποίον συναντιούνται σε διάφορες εκδηλώσεις και κοσμικά κέντρα.
Στις αρχές του '70 αγόρασε πολλά από τα έργα που δεν πήρε μαζί του ο Ιόλας, όταν ήρθε για να εγκατασταθεί στην Ελλάδα.
Το 1970 ο Τάκης Ευσταθίου επέστρεψε στην Ελλάδα μαζί με τον συνεργάτη του Γιάννη Πόζνιακοφ. Ο Γιάννης Πόζνιακοφ έχει υπογράψει στις αρχές της δεκαετίας του '60 παιδικά βιβλία (Childrens of God κ.ά.), που έχουν εκδοθεί από τις εκδόσεις Simon and Shuster. Οι δυο τους ανοίγουν γκαλερί Ελληνικές Δημιουργίες στην οδό Βουλής 36, απέναντι από τη σχολή Βακαλό, με πίνακες, αντίκες και διάφορα συλλεκτικά αντικείμενα.
Μετά από ένα χρόνο παραμονής στην Ελλάδα, επέστρεψε στη Νέα Υόρκη, όπου το 1973 άνοιξε συνεταιρικά μια γκαλερί στη 57th Street και Sixth Avenue. Η γκαλερί ονομάστηκε Tchernov, από το όνομα της γιαγιάς του συλλέκτη.
Ο Τάκης Ευσταθίου μέσα από την γκαλερί του ανέδειξε ρώσους καλλιτέχνες που έφευγαν από τη Ρωσία και έβρισκαν ελευθερία στην Αμερική. Η γκαλερί σημείωσε μεγάλη επιτυχία. Ο Τάκης Ευσταθίου έκανε τη γνωριμία του Γιώργου Κωστάκη, (του μεγαλύτερου συλλέκτη της ρωσικής πρωτοπορίας, του οποίου τη μεγάλη συλλογή έχει αγοράσει η μονή Λαζαριστών), με τον οποίο διατήρησε αλληλογραφία.
Το 1973 γνώρισε τη σύζυγό του. Το 1974 συνδέθηκε με τον ζωγράφο Χρήστο Καρράς. Η γκαλερί Tchernov φιλοξένησε ατομική έκθεση του ζωγράφου.
Ο Τάκης Ευσταθίου γνώρισε σημαντικές προσωπικότητες της τέχνης: τον Μιχάλη Λεκάκη, γνωστό γλύπτη της διασποράς, τον Νάσο Δάφνη, ζωγράφο της Λίο Καστέλι της μεγάλη γκαλερί που ανέδειξε καλλιτέχνες της ποπ αρτ, τον Μίκη Θεοδωράκη και άλλους.
Η Tchernov για δύο χρόνια γνώρισε μεγάλη επιτυχία, αλλά το οικονομικό πρόβλημα που αντιμετώπιζε τότε η Αμερική είχε δημιουργήσει άσχημες συνθήκες για τους χώρους τέχνης και η γκαλερί έκλεισε.
Η Tchernov, αν και βραχύβια, άφησε το αποτύπωμά της στον Τάκη Ευσταθίου και στις μελλοντικές του αναζητήσεις. Δίπλα στην γκαλερί υπήρχε το ιαπωνικό βιβλιοπωλείο Tokyo Shoten και ακριβώς απέναντι το Nippon Club. Σχετίστηκε με Ιάπωνες, πολλοί από αυτούς έγιναν πελάτες της γκαλερί και οργάνωσε εκθέσεις στην Ιαπωνία με σύγχρονη αμερικανική τέχνη.
Η σχέση με την Ιαπωνία είχε πια δημιουργηθεί, ωστόσο η γνωριμία με τον Λευκάδιο Χερν δεν έχει γίνει ακόμα. Για τους Ιάπωνες ο Λευκάδιος Χερν είναι γνωστός μόνο με το ιαπωνικό όνομά του Γιακούμο Κοϊζούμι.
Στη συνέχεια, το 1978, ο Τάκης Ευσταθίου άνοιξε γκαλερί στη Madison Avenue και στους 74th Street, που την ονόμασε Ericson, από τον πρωτότοκο γιό του Έρικ, που είχε γεννηθεί τον Ιούλιο του 1976. Εκεί γνώρισε σημαντικούς καλλιτεχνες και ήταν ο πρώτος γκαλερίστας, που ανέδειξε νέους καλλιτέχνες σ' εκείνη την περιοχή των καταξιωμένων καλλιτεχνών. Το όνομα Ευσταθίου γίνεται πολύ γνωστό.
Την ίδια χρονιά κάνοντας μια συμφωνία με το Stanford Museum του Κονέκτικατ, για να εκθέσει τις ακουαρέλες του Θεόδωρου Στάμου, γνωρίζεται με τον μεγάλο Λευκαδίτη ζωγράφο. Από τότε συνδέθηκαν με δεσμούς φιλίας και συνεργασίας, μέχρι τον θάνατο του ζωγράφου το 1997.
Ο Τάκης Ευσταθίου γίνεται σύμβουλος του Στάμου και ο Στάμος γνωρίζει στον Ευσταθίου τον Λευκάδιο Χερν.
Ο Τάκης Ευσταθίου γίνεται σύμβουλος του Στάμου και ο Στάμος γνωρίζει στον Ευσταθίου τον Λευκάδιο Χερν.
Ο ζωγράφος περνάει έξι μήνες το χρόνο στην Ελλάδα και άλλους έξι στην Αμερική. Ανέφερε στον Τάκη Ευσταθίου ότι το σπίτι του στη Λευκάδα είναι κοντά στο σπίτι του Λευκάδιου Χερν. Του μίλησε για τη ζωή του συγγραφέα και για τις βαθιές σχέσεις του με την Ιαπωνία. Ο Τάκης Ευσταθίου άρχισε να ασχολείται με τον Χερν, να διαβάζει βιβλία του και στα τέλη της δεκαετίας του '80 ταξίδεψε στη Λευκάδα και αντίκρυσε το άγαλμα του Χερν στην πλατεία, όπου είναι οι προτομές των Λευκαδιτών ποιητών (Βαλαωρίτη, Σικελιανού).
Στις αρχές της δεκαετίας του '90, ο Τάκης Ευσταθίου εγκαινιάζει συνεργασία με την γκαλερί Hiro του κ. Φούτζι στο Τόκυο. Λίγα χρόνια νωρίτερα οι δυο τους είχαν επαφές στη Νέα Υόρκη με τον Θεόδωρο Στάμο. Αργότερα τον επισκέφθηκαν στη Λευκάδα. Εκείνος πολύ περήφανος για τον Λευκάδιο Χερν τους ξεναγεί στη Λευκάδα, τους δείχνει το σπίτι που γεννήθηκε ο συγγραφέας. Αναχωρούν για τη Νέα Υόρκη. Ο Θεόδωρος Στάμος καθιστά τον Ευσταθίου αποκλειστικό αντιπρόσωπό του στην Άπω Ανατολή.
Οι δύο γκαλερίστες συμφωνούν να κάνουν μία έκθεση για τον μεγάλο καλλιτέχνη στο Τόκυο. Ο Θεόδωρος Στάμος θα ακολουθούσε στην Ιαπωνία, γιατί είχε όνειρο ζωής να επισκεφθεί το Κυότο με τους πέτρινους κήπους του και το σπίτι του Χερν στο πανέμορφο Ματσούε. Το όνειρό του έμελλε να μην πραγματοποιηθεί. Λόγοι υγείας του απαγορεύουν τη μετακίνηση. Η έκθεση έγινε χωρίς την παρουσία του το 1996.
Την ίδια χρονιά ο Τάκης Ευσταθίου ταξιδεύει με τον Μασάκι Νόντα και τον Μπομπ Μπιάνκι στην Ιαπωνία και κάνει τη γνωριμία του Μπον Κοϊζούμι, του δισέγγονου του Λευκάδιου Χερν. Ο Μπον Κοϊζούμι τους ξενάγησε το σπίτι του συγγραφέα και στο μουσείο προς τιμήν του και τους φιλοξένησε με το ιαπωνικό τυπικό.
Ο Τάκης Ευσταθίου έρχεται σε επαφή με τον γλύπτη Μασάκι Νόντα. Είναι γνωστοί από τη δεκαετία του '90. Είχαν ταξιδέψει μαζί στη Λευκάδα, στους Δελφούς, στην Ιαπωνία και στη Γαλλία όπου είχαν εκτεθεί έργα του Θεόδωρου Στάμου, του γλύπτη, καθώς και του Γιάκοφ Μπιλ. Ο Μασάκι Νόντα είναι ο κατάλληλος καλλιτέχνης για να φιλοτεχνήσει το έργο που του προτείνει ο Τάκης Ευσταθίου. Ένα γλυπτό που να συμβολίζει το ελεύθερο πνεύμα του Λευκάδιου Χερν: The Open Mind of Lafcadio Hearn.
Από το 2005 ήδη έχει τοποθετηθεί στους Δελφούς, με πρωτοβουλία του Τάκη Ευσταθίου και σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Πνευματικό Κέντρο Δελφών, το γλυπτό του Μασάκι Νόντα «Ο καθρέφτης του Απόλλωνα», που αντανακλά τον ήλιο που η θεά Αματεράσου γεννάει στη μακρινή Ιαπωνία και τον στέλνει να δύσει στην Ελλάδα.Ο Μπον Κοϊζούμι και η σύζυγός του Σόκο συνοδευόμενοι από τον Τάκη Ευσταθίου επισκέπτονται τη Λευκάδα και τα Κύθηρα, όπου βρίσκεται το πατρικό σπίτι και ο τάφος της Ρόζας Κασιμάτη, της μητέρας του Λευκάδιου Χερν.
Στη συνέχεια επισκέπτονται τους Δελφούς και κατόπιν την Αθήνα, όπου έχουν συνάντηση στο Αμερικανικό Κολέγιο. Το Κολέγιο δέχτηκε την έκθεση The Open Mind of Lafcadio Hearn, καθώς και το άγαλμα που θα φιλοτεχνούσε ο Μασάκι.
Το 2009 έγιναν τα αποκαλυπτήρια στο Αμερικανικό Κολέγιο, που συνοδεύτηκαν από διάφορες εκδηλώσεις και με έκθεση σπουδαίων ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, την οποία επιμελήθηκε ο Μεγακλής Ρογκάκος.
Ανάμεσα στις άλλες εκδηλώσεις, οι παρευρισκόμενοι είχαν την τύχη να παρακολουθήσουν την Τελετουργία του Τσαγιού, για την πραγματοποίηση της οποίας είχε ταξιδέψει ειδικά από την Ιαπωνία μεγάλος δάσκαλος. Τα πανάκριβα σκεύη της τελετουργίας, καθώς και τα τατάμι (τα χαλάκια) ήταν προσφορά του δήμαρχου της Ματσούε, που τα είχε αγοράσει γι' αυτό τον σκοπό.
Η έκθεση The Open Mind of Lafcadio Hearn σημείωσε μεγάλη επιτυχία. Μεταφέρθηκε στη Λευκάδα και το 2010 στο Ματσούε με την ίδια επιτυχία.
Στο Ματσούε είχε προηγηθεί η Special Exhibition of Lafcadio Hearn Memorial Museum του 2009 με δώρα του Τάκη Ευσταθίου, που μετά συνέχισε στο νησί Όκι.
Οι δεσμοί με την Ιαπωνία γίνονται πιο στενοί. Η χώρα που ανατέλλει ο ήλιος και η χώρα που δύει ενώνονται με βαθύτερες σχέσεις.
Ο γλύπτης Μασάκι Νόντα το 2010 φιλοτεχνεί το έργο «The spirit of Hermes». Το έργο είναι σύμβολο ειρήνης και δωρίζεται από τον Τάκη Ευσταθίου και τον γλύπτη στον δήμο του Μαραθώνα για την επέτειο των 2.500 χρόνων από την ιστορική μάχη. Σε συνεργασία με τον δήμαρχο Μαραθώνα Σπύρο Ζαγάρη, το άγαλμα τοποθετείται στην αφετηρία του Μαραθώνιου.
Το 2011 η έκθεση The Open Mind of Lafcadio Hearn μεταφέρεται στο Nippon Club στη Νέα Υόρκη. Περιλαμβάνει έργα τέχνης και πρώτες εκδόσεις βιβλίων του Χερν από τη συλλογή του Τάκη Ευσταθίου.
Τον Νοέμβριο του 2011 τα κρασιά Γεροβασιλείου οργάνωσαν στη Θεσσαλονίκη διήμερο συμπόσιο, στο οποίο παρευρέθηκαν ο Μπον και η Σόκο Κοϊζούμι και ο Τάκης Ευσταθίου. Το συμπόσιο είχε μεγάλη επιτυχία και προβολή. Την ίδια μέρα, στην Αθήνα, στο Ωνάσειο Ίδρυμα ο Παναγιώτης Ράπας παρουσίασε την ταινία κινουμένων σχεδίων The Fountain of Youth, σε μουσική Δημήτρη Παπαδημητρίου, βασισμένη πάνω στο ιαπωνικό παραμύθι με τον ίδιο τίτλο που μετέγραψε ο Λευκάδιος Χερν στα αγγλικά.
Το 2012 η έκθεση The Open Mind of Lafcadio Hearn μεταφέρθηκε στη Νέα Ορλεάνη και στεγάστηκε στο Tulane University, που διαθέτει τεράστια συλλογή βιβλίων.
Τον Δεκέμβριο της ίδιας χρονιάς στη Γιορτή των Παραμυθιών που οργάνωσε το Ευγενίδειο Ίδρυμα, οι επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να δουν πρώτες εκδόσεις των βιβλίων του Λευκάδιου Χερν, καθώς και τα ιαπωνικά παραμύθια τυπωμένα σε χαρτί κρεπ, από τη συλλογή του Τάκη Ευσταθίου.
Το καλοκαίρι του 2014, από 4-6 Ιουλίου, θα γίνει στη Λευκάδα Ελληνο-Ιαπωνικό Συμπόσιο για τα 110 χρόνια από τον θάνατο του Λευκάδιου Χερν. Στις 3 Ιουλίου θα γίνει μεγάλη μουσική εκδήλωση στο Αμερικανικό Κολέγιο Αθηνών, υποδοχής της ιαπωνικής αποστολής. Υπεύθυνη για την οργάνωση του Συμποσίου είναι η Σόκο Κοϊζούμι και πρόεδρος ο Μπον Κοϊζούμι.
Οι εκδηλώσεις του Συμποσίου θα συνεχιστούν στην Κέρκυρα, όπου υπάρχει σημαντικό μουσείο ασιατικής τέχνης.
Όλα αυτά με την ακούραστη φροντίδα του Τάκη Ευσταθίου, του ανθρώπου που έφερε τον Λευκάδιο Χερν πίσω στον τόπο του, και τη συνεργασία του με την οικογένεια του Λευκάδιου Χερν και ιδιαίτερα με τη Σόκο Κοϊζούμι. Στη Σόκο οφείλεται η επιμέλεια και η οργάνωση όλων των εκθέσεων που έχουν γίνει προς τιμήν του Λευκάδιου Χερν.
(EΠΙΜΕΛΕΙΑ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟΥ:ΤΕΤΗ ΣΩΛΟΥ)
(EΠΙΜΕΛΕΙΑ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟΥ:ΤΕΤΗ ΣΩΛΟΥ)